Oasis är ett revolutionerande nytt steg i utvecklingen av artificiell intelligens och dataspel. Detta banbrytande projekt har skapat världens första spelbara, realtidsbaserade och öppna AI-världsmodell. Oasis är inte bara ett videospel - det är helt och hållet genererat av AI, utan någon traditionell spelmotor.
Detta innovativa system tar emot användarens tangentbordsinmatning och genererar realtidsspel, inklusive fysik, spellägen och grafik. Användarna kan röra sig, hoppa, plocka upp föremål, bryta block och mycket mer. Bakom kulisserna finns inget annat än en grundläggande modell som hanterar allt detta komplexa beteende.
AI-drivna världssimuleringar
Oasis utnyttjar avancerade AI-tekniker för att skapa dynamiska och ständigt föränderliga spelvärldar. Till skillnad från traditionella spel med fördefinierade kartor, genererar Oasis nya landskap och scenarier baserat på spelarnas interaktioner1. Detta säkerställer en unik upplevelse vid varje spelsession och möjliggör oändliga utforskningsmöjligheter.
Systemet använder sofistikerade AI-algoritmer för att simulera realistisk spelfysik, inklusive korrekt kollisionsdetektion, gravitationseffekter och objektinteraktioner1. Detta förbättrar realismen och immersionen i spelet, samtidigt som det skapar en konsekvent och trovärdig spelmiljö som reagerar dynamiskt på spelarens handlingar.
Arkitektur och teknologi
Oasis-modellen består av två huvudkomponenter: en rumslig autoenkoder och en latenta diffusionsryggrad. Båda dessa komponenter är baserade på transformer-nätverk, med autoenkodern inspirerad av Vision Transformer (ViT) och ryggraden baserad på Diffusion Transformer (DiT).
Modellen tränades på en undermängd av öppen källkod-Minecraft-videodata samlad av OpenAI. En av de största utmaningarna var att uppnå tidsmässig stabilitet - att se till att modellens utdata ger mening över långa tidshorisonter.